Vanliga Frågor och Svar?

Nedan "frågor och svar" är ett urval av alla de frågor vi fått genom åren i samband med nyutveckling eller försäljning av e-butik.

Hur mycket är månadskostnaden för att ha sidan fungerande?

De fasta kostnaderna för e-butiken ligger bara på 385 kr/mån (Se AbiCart.se). Övriga fasta kostnader är endast för domän och mejl som ska ligga på ett webbhotell som kostar ca 120 kr/mån.

Hur hanteras reklamationer?

Om det sker reklamation, fraktskador eller ånger av ordern så skickar leverantören ut en returfraktsedel så att kunden kan skicka tillbaka varan i samma emballage som vid utleveransen. Kunden lämnar in varan till sin servicepoint där de hämtade varan eller så kommer ett logistikföretag och hämtar upp varan om de är skrymmande.

Hur mycket tid måste man i genomsnitt lägga ner på att sköta e-butiken?

Allt beror förstås på vilken typ av e-butik du har och vilken bransch och produkter den innehåller. E-butiker fungerar dock bäst med ett sortiment av varor som inte är för avancerade så produkterna blir svåra att presentera och förklara för kunden.
För att hålla igång en e-butik med administration för order och uppdateringar så krävs inte mer än ca 4-8 tim per vecka och du gör detta på tider du själv bestämmer och även plats då du bara behöver en laptop och internetuppkoppling för att sköta allt.
Tidsåtgången beror också på säsong och inför ex. vår, höst och Jul så brukar det generellt vara mera att göra och det är då också bra att lägga mera tid på att göra kampanjer och lockvaror samt justera priser etc. för att öka försäljningen.
Vill man kan man också lägga ner heltid eller mer på försäljningen och även göra kundbesök och demonstrera olika produkter från det sortiment man saluför i e-butiken.

Är man "tvungen" att sälja för en viss summa för att kunna behålla sina leverantörer?

Nej det finns inget krav på försäljningssummor för att få fortsätta sälja men ökar man omsättningen så kan man så klart få bättre priser och krediter hos leverantörerna.

Varför är Domännamnet så viktigt och hur fungerar det med leverantörerna?

Alla våra e-butiker har mycket bra domännamn som oftast är en ”.se”-domän eller en ".nu"-domän samt att "Namnet" på domänen har hög relevans för det e-butiken skall sälja, detta är mycket viktigt! Namnet bör också tillåta ett så brett sortiment som möjligt inom det område man vill sälja så att innehållet i e-butiken kan förändras över tid för att utvecklas i rätt riktning.
Det är också mycket viktigt att om domännamnet är på svenska så bör det vara en ".se" eller ".nu"-domän och om du vill ha ett engelsk namn så bör det vara en ".com" eller ".co.uk"-domän då även detta indexeras och rankas av sökmotorerna.

Alla produkter är via stora leverantörer som är väl insatta i e-handel sedan länge och skickar allt med ”dropshipping” direkt från deras lager så du slipper ha något eget kostsamt lager med personal, lokaler och logistik. De har snabba leveranstider inom hela EU på mellan 1-4 dagar beroende på vilka varor det är.

En annan mycket stor fördel med ett stort sortiment från leverantören samt att det är via "dropshipping" är att du kan exponera alla leverantörens varor i e-butiken utan att det påverkar några kostnader för dig då de ändå har allt i sitt huvudlager som kan skickas direkt till dina kunder.

Hur mycket pengar måste jag ha på företagskontot för att kunna beställa alla order som kommer till e-butiken?

Då du alltid tar betalt innan du själv beställer varorna från leverantören så behöver du bara ett mindre rörelsekapital om ca 10-15 tkr. Du kan med driften sedan bygga upp likviditet i ditt företag. Ex. om du har Klarna som betalningslösning i din e-butik så tar de över fordran som kunden skall betala när de köper något i e-butiken och du garanteras alltid betalning av Klarna om du bara ser till att leverera det som kunden har beställt.

Finns det rabattkoder och presentkort som man kan dela ut vid till exempelvis Jul eller andra kampanjer?

Ja plattformen (AbiCart) har avancerad prissättning, rabattsystem och presentkort med medlemsregister för inloggning också. Du kan skapa rabattkoder och presentkort som du delar ut till kunder, ex. via mejl, som de kan använda i kassan och få olika rabatter på de köp som de gör. Du kan sätta vilka datum som rabattkoderna/ presentkorten skall vara giltiga och för vilka varor de gäller.

Om jag köper en e-butik av er, hjälper ni mig då att skriva över allting på mig och göra allting klart med betalningslösningar etc. såsom Klarna, Paypal, Swish ... eller hur fungerar det?

Ja vi hjälper till med alla delar så att e-butiken är i full drift och funktion efter att du tagit över e-butiken. Det ingår också 6 mån full support och då hjälper vi även till med design, nya produkter och om du vill göra om sortimentet och priser. Med full support ingår även hjälp med att svara kunder via mejl och att komma igång med digital marknadsföring såsom ex. Google Ads, FB, Insta, Prisjakt etc.

Produkterna som ligger i e-butikerna, finns alla dessa för omgående leverans hos leverantören? Skickas detta som dropshipping direkt till kund eller ska man ligga på eget lager?

Alla produkterna finns för omedelbar leverans hos leverantörerna och du behöver inget eget kostsamt lager för att driva e-butikerna. Leveranstiden är ca 1-4 arbetsdagar.

Vad ligger marginalen på med priserna som ligger inne i e-butikerna idag?

Marginalen (brutto) på produkterna beror på vilken typ av vara det är förstås men vi tar inte in några leverantörer till våra e-butiker med varor som har en marginal under 40%. De flesta produkter ligger på en median om ca 45-55% och något lägre (ca 20-30%) för vissa stora märkesprodukter såsom ex. parfymer som är mera konkurrensutsatta.